Γιάννης Οικονόμου – Βουλευτής Ν.Φθιώτιδας

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου

Καλό μεσημέρι.

Ανείπωτη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη

Θα ήθελα, και από το βήμα αυτό, να εκφράσω τη βαθύτατη οδύνη μας για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα
στα Τέμπη, που μας έχει συγκλονίσει όλους. Πρόκειται για μια ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας, η μέριμνά μας σταθερά
βρίσκονται στους οικείους των θυμάτων, των αγνοουμένων και στους τραυματίες.

Όλοι είμαστε συντετριμμένοι από το τραγικό συμβάν στα Τέμπη. Δεκάδες ανθρώπινα δράματα, αβάσταχτος πόνος, εικόνες
που συνθλίβουν την καρδιά και την ψυχή όλων μας. Τα λόγια είναι ανεπαρκή, είναι φτωχά, είναι λίγα για να εκφράσουν αυτό
που συνέβη και κυρίως αυτό που προκάλεσε το τραγικό δυστύχημα σε όσους βρέθηκαν στον τόπο της τραγωδίας.

Ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση εκφράζουμε τη βαθιά μας θλίψη, τα συλλυπητήριά μας στους συγγενείς και τους οικείους
των θυμάτων. Ταυτόχρονα, θέλουμε να αποδώσουμε τα εύσημα προς τους διασώστες, σε όλους τους ανθρώπους που σε μια
τόσο δύσκολη, ψυχικά επώδυνη αποστολή έκαναν, ό,τι περνούσε από το χέρι τους. Για άλλη μια φορά επιτέλεσαν και επιτελούν
στο ακέραιο το καθήκον τους.

Η χώρα βρίσκεται από χθες και θα είναι έως αύριο σε τριήμερο πένθος, με μεσίστια έπαρση σημαίας σε όλα τα δημόσια κτίρια
και με αναστολή των δημοσίων εορταστικών εκδηλώσεων, ενώ η κηδεία των θυμάτων θα γίνει δημοσία δαπάνη.

Από την πρώτη στιγμή του τραγικού συμβάντος, λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τρίτης, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης,
ενημερωνόταν συνεχώς για την τραγωδία, ενώ χθες το πρωί μετέβη στα Τέμπη, στον τόπο του δυστυχήματος, όπου ενημερώθηκε
δια ζώσης για τις προσπάθειες των σωστικών συνεργείων που βρίσκονταν σε εξέλιξη.

Στη συνέχεια επισκέφθηκε το Γενικό Νοσοκομείο
Λάρισας, όπου συνάντησε, συνομίλησε με τους συγγενείς των θυμάτων που περίμεναν εκεί να μάθουν νέα για τους ανθρώπους τους
και να μπουν στη διαδικασία ταυτοποίησης των σορών με DNA, συνομίλησε με το ιατρικό προσωπικό και ενημερώθηκε για την πορεία
ταυτοποίησης των θυμάτων και αντιμετώπισης των περιστατικών.

Άμεση υπήρξε από την πρώτη στιγμή η κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού. Οι αρμόδιοι Υπουργοί βρέθηκαν από το βράδυ της
Τρίτης στο συντονιστικό κέντρο της Πολιτικής Προστασίας. Ο Υπουργός Υγείας και η Υφυπουργός  βρέθηκαν στη Λάρισα, η Αναπληρώτρια
Υπουργός Υγείας στη Θεσσαλονίκη και στην Κατερίνη. Ενώ στα Τέμπη μετέβη και ο Υπουργός Μεταφορών.

Δόθηκε έμφαση από την πρώτη στιγμή στην περίθαλψη των τραυματιών, στην ταυτοποίηση των σορών των θυμάτων και στην ψυχολογική
στήριξη των συγγενών τους. Για το σκοπό αυτό βρέθηκαν στη Λάρισα, στο Γενικό Νοσοκομείο, ψυχολόγοι, επιστήμονες, έχει συσταθεί ομάδα
ψυχολόγων που προσφέρει στους συγγενείς και τις οικογένειες των θυμάτων διαρκή ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση.

Παράλληλα, διατέθηκαν τρία ξενοδοχεία στη Λάρισα για τη φιλοξενία, για όσο χρειαστεί, των συγγενών των θυμάτων.

Να ενημερώσω ότι από τα ειδικά εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας, όπως ενημερώθηκα πριν από λίγο από τον Υπουργό,
κ. Θεοδωρικάκο, έχουν ήδη ταυτοποιηθεί 9 σοροί από το δείγμα DNA που έδωσαν χθες οι συγγενείς και που λήφθηκε από τα θύματα και
η διαδικασία θα συνεχιστεί με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς. Είναι προτεραιότητα -κάθε άλλη δουλειά έχει μείνει πίσω στα εγκληματολογικά
της Αστυνομίας- προκειμένου να βγει σε πέρας αυτή η επώδυνη διαδικασία.

Οι απώλειες και οι πληγές που αυτές δημιούργησαν, τα ψυχικά και σωματικά τραύματα όσων επέζησαν, το ψυχικό άλγος όλων μας,
των κατοίκων αυτής της χώρας και όχι μόνο, είναι τεράστια και είναι δύσκολα διαχειρίσιμα, κυρίως αυτή τη στιγμή. Παρότι είναι η ώρα
του πόνου, το μέγεθος της τραγωδίας είναι τέτοιο, που επιβάλλεται η αντίδρασή μας και σε άλλα επίπεδα.

Για αυτό ξεκίνησε ήδη έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές για τα αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα, για την επίσπευση και την πληρότητα
των ερευνών, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, κ. Ντογιάκος, ανέθεσε την εποπτεία των ερευνών στον Εισαγγελέα Λάρισας, ενώ από το
Τμήμα Τροχαίας Λάρισας, συνελήφθη, στο πλαίσιο της προανάκρισης που διενεργείται, ο Σταθμάρχης Λάρισας.

Πέραν, όμως, από την επιβεβλημένη διαλεύκανση των αιτίων και την απόδοση ευθυνών, εξίσου σημαντικό είναι η τραγική αυτή εμπειρία
να αναλυθεί σε βάθος, ώστε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μην επαναληφθεί ένα τέτοιο συμβάν. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης,
μετά την επιστροφή του στην Αθήνα, χθες, από τα Τέμπη, τόνισε ότι «θα μάθουμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από
το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο».

Στο μεταξύ, όπως είναι γνωστό, αμέσως μετά την επιστροφή του από τα Τέμπη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας
Καραμανλής, με μια πράξη ευθύνης και πολιτικής γενναιότητας, υπέβαλε την παραίτησή του, αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική
εγω καευθύνη. Η απόφασή του -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός-  τον τιμά, ενώ το ίδιο έπραξαν και οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.

Μετά από αυτό -όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός- μεταβατικός Υπουργός, μέχρι τις εθνικές εκλογές, ορίζεται ο Υπουργός
Επικρατείας, κ. Γεραπετρίτης, ο οποίος θα προχωρήσει αμέσως γρήγορα στη σύσταση ανεξάρτητης υπερκομματικής Επιτροπής
Εμπειρογνωμόνων, που θα εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος -όχι όμως μόνο αυτό- και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση
των σιδηροδρομικών έργων. Καθυστερήσεις που έχουν τις αιτίες τους σε χρόνιες παθογένειες του Ελληνικού Δημοσίου, σε στρεβλώσεις
δεκαετιών.

Είναι αλήθεια ότι πολλές από αυτές τις ανεπάρκειες και τις στρεβλώσεις τις αντιμετωπίσαμε σε μεγάλο εύρος ευθυνών και τομέων δράσης
του Κράτους την περίοδο αυτή, και στους σιδηροδρόμους. Είναι επίσης αλήθεια, όμως, ότι δεν μπορέσαμε να τις εξαλείψουμε. Για αυτό, άλλωστε,
και αναλαμβάνουμε και το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί. Χωρίς υποκρισία και χωρίς να κρυβόμαστε. Όμως για όλα αυτά θα έχουμε την
δυνατότητα να συζητήσουμε αναλυτικότερα το επόμενο διάστημα. Με ειλικρίνεια, στοιχεία, νηφαλιότητα, πάντοτε με αλήθεια.

Τώρα είναι η ώρα του πένθους, είναι η ώρα της περισυλλογής απέναντι στην απώλεια δεκάδων νέων ανθρώπων. Είναι ώρα ενσυναίσθησης,
σεβασμού και συμπαράστασης στον πόνο των συγγενών που ξαφνικά, από τη μια στιγμή στην άλλη, αναπάντεχα έχασαν σχεδόν τα πάντα. Η
απώλεια ενός ανθρώπου είναι μια βαριά πληγή, που ποτέ και με τίποτα δεν μπορεί να αποκατασταθεί.

Και έχουμε χρέος, ως Πολιτεία, να φροντίσουμε
τους τραυματίες, να φροντίσουμε τους ανθρώπους που βίωσαν τα τραγικά συμβάντα, να σταθούμε πλάι για όσο χρειαστεί στους συγγενείς των θυμάτων.
Έχουμε χρέος να αποδώσουμε επίσημα ευθύνες. Κυρίως έχουμε χρέος να κάνουμε τα πάντα για να μην ξαναζήσουμε τέτοιες σκηνές.

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά το σοκ που έχει υποστεί ολόκληρη η ελληνική κοινωνία από την τραγωδία αυτή, ο απλός κόσμος
αναρωτιέται το εξής: Βρισκόμαστε σε μία πραγματικά πρωτόγνωρη εποχή του ελληνικού κράτους με την ψηφιοποίησή του και έχουμε φτάσει σε σημείο
να γνωρίζουμε, ο απλός πολίτης, αν παραγγέλνει κάτι στο σπίτι του, να ξέρει αυτός που του το πηγαίνει πού βρίσκεται. Πόσο, λοιπόν, δύσκολο ήταν να
γίνει και αυτό, να υπάρχει μια τέτοια υποδομή στον σιδηρόδρομο, ούτως ώστε να αποφεύγονται ανάλογες τραγωδίες; Δηλαδή, πόσο δύσκολο είναι να
παρακολουθούνται αυτά τα δρομολόγια, ούτως ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος και να έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια οι πολίτες που ταξιδεύουν με τα τρένα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι απολύτως εύλογες και δικαιολογημένες οι απορίες αυτές -και άλλες- του κόσμου. Είναι απολύτως εύλογο και δικαιολογημένο
να αναρωτιέται κανείς μπαίνοντας σε ένα τρένο αν ένα λάθος, όσο μεγάλο και τραγικό κι αν είναι, ενός ανθρώπου, αρκεί για να έρθει η απόλυτη καταστροφή.
Με σαφήνεια θα δοθούν οι απαντήσεις και οι εξηγήσεις αυτές το επόμενο διάστημα.

Δεν απαντιέται μονολεκτικά, ούτε οφείλεται σε έναν ή δύο λόγους. Έχει
να κάνει με χρόνιες παθογένειες και αδυναμίες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, πολλές από τις οποίες, όπως είπα, αντιμετωπίστηκαν. Σε μεγάλο μέρος της
σιδηροδρομικής γραμμής, σε ένα 70%, υπάρχουν συστήματα ασφαλείας, που ακόμη και ένα ανθρώπινο λάθος δεν θα το άφηναν να εξελιχθεί σε τέτοια τραγωδία.
Δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση αυτή σε όλο το μήκος της γραμμής και, δυστυχώς, στο κομμάτι που δεν είχε ολοκληρωθεί, συνέβη αυτό το τραγικό δυστύχημα
. Για όλα αυτά θα δοθούν απαντήσεις το επόμενο διάστημα και, κυρίως, θα επιταχυνθεί η προσπάθεια, έτσι ώστε να γίνουν όλα όσα πρέπει να γίνουν, προκειμένου
να μην ξαναζήσουμε τέτοιου είδους τραγικά περιστατικά.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε αυτό ακριβώς θα ήθελα να εστιάσω -αν μου επιτρέπετε. Ακούμε τον Πρωθυπουργό, από χθες, από την
πρώτη στιγμή που έσπευσε στο σημείο μηδέν της ανείπωτης εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη, να προαναγγέλλει κατ’ ουσίαν -και διορθώστε με αν κάνω
λάθος- ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, όχι μόνο για τα αίτια της χθεσινής τραγωδίας, αλλά και τις διαχρονικές παθογένειες, υστερήσεις ή αβελτηρίες που
έχουν παρατηρηθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος; Θα έχουμε την επόμενη εβδομάδα ανακοινώσεις σε αυτή την κατεύθυνση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλα τα ζητήματα που αφορούν στην τραγική αυτή εξέλιξη, προφανώς και θα απαντηθούν και θα κατατεθούν στο δημόσιο
διάλογο. Με νηφαλιότητα, με ψυχραιμία, με συγκεκριμένα στοιχεία. Η αλήθεια σώζει, κυρίως στις δύσκολες στιγμές και η Κυβέρνηση δεν έχει να
φοβηθεί τίποτα από την αλήθεια αυτή. Ελπίζω και κανείς άλλος. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πρωθυπουργός μιλάει για τις καθυστερήσεις και τα
προβλήματα που υπάρχουν στους σιδηροδρόμους.

Έχει πολλές φορές τοποθετηθεί. Έχει πει ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι δεκαετία των πολύ μεγάλων έργων στους σιδηροδρόμους.
Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει αναγνωρίσει ότι διαχρονικά -σας διαβάζω την τελευταία του τοποθέτηση- «είχαμε πολύ μεγάλες αστοχίες
στον τρόπο με τον οποίο τα έργα αυτά (των σιδηροδρόμων) σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν», -διαχρονικά αναφέρεται- «κι έχουμε
κάνει μια πολύ σοβαρή δουλειά να “μαζέψουμε” το σιδηροδρομικό έργο». Αλλά επαναλαμβάνω και πάλι, δεν είναι σήμερα
η ώρα. Το επόμενο διάστημα όλα αυτά θα έχουμε τη δυνατότητα να τα συζητήσουμε και να τα αναλύσουμε.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Αυτή η δήλωση του Πρωθυπουργού, που μόλις μας διαβάσατε, στην οποία ο ίδιος αναφέρει ότι η χώρα είχε μείνει πίσω, είχαμε
πάρα πολύ μεγάλες αστοχίες στον τρόπο με τον οποίο τα έργα αυτά σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν, δεν ισοδυναμεί και με μια ανάληψη πολιτικής
ευθύνης σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στους σιδηροδρόμους;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα, η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης είναι αυτονόητη και εκδηλώθηκε έμπρακτα. Ο Πρωθυπουργός, βεβαίως, δεν
αναφερόταν μόνο στα τρεισήμισι χρόνια της δικής μας διακυβέρνησης. Αν κανείς δει την ιστορία των σιδηροδρομικών έργων την τελευταία 20ετία
στη χώρα, θα διαπιστώσει μεγάλες, τεράστιες αδυναμίες και παθογένειες της ελληνικής διοίκησης και διαχρονικές ευθύνες των Κυβερνήσεων. Αυτή
είναι η πραγματικότητα. Κατά τη διάρκεια αυτής της τριετίας έγιναν προσπάθειες να επιταχυνθούν ρυθμοί, να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις του
παρελθόντος, έγιναν βήματα και σε ό,τι αφορά στη σχετική τραγωδία: Τιθορέα μέχρι Δομοκό λειτουργεί το σύστημα, δεν λειτουργεί από τα Τέμπη μέχρι
τη Θεσσαλονίκη. Από το Πλατύ μέχρι τον Προμαχώνα, επίσης είναι λειτουργικό. Έγιναν βήματα. Ξεμπλοκαρίστηκαν οι διαδικασίες. Δεν εξαλείφθηκε το
σύνολο των παθογενειών και των αδυναμιών αυτών. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή κυκλοφορούν διάφορα, θα ήθελα να μου πείτε αν ισχύει. Αληθεύει ότι πριν
από δύο εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρέπεμψε τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ακριβώς, γιατί δεν είχε
εκπληρώσει τις υποχρεώσεις, που απορρέουν από τη σχετική Οδηγία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού
χώρου και μέσα σ’ αυτή την Οδηγία είναι και οι προϋποθέσεις ασφαλείας και τηλεματικής για την παρακολούθηση του δικτύου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι υπήρχε μια νύξη, μια παραπομπή -δεν γνωρίζω ακριβώς το θέμα- που αφορούσε ενσωμάτωση μέρους ευρωπαϊκής
Οδηγίας, κάτι που δεν σχετίζεται ευθέως με το συγκεκριμένο ζήτημα της τραγωδίας στα Τέμπη. Αλλά, επαναλαμβάνω και πάλι, όλα τα ζητήματα θα
έχουμε τη δυνατότητα το επόμενο διάστημα να τα δούμε με νηφαλιότητα και σε όλο τους το βάθος.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ακόμα ερωτήματα, που υπάρχουν από χθες στα στόματα των πολιτών. Το ένα έχει να κάνει με το
πρόγραμμα του Πρωθυπουργού που αναβλήθηκε χθες. Είχε ανακοινωθεί πως θα πάει στο Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου
βορείου Ελλάδος, στη Θεσσαλονίκη. Την ώρα που από χθες ακούμε στα τηλεοπτικά κανάλια συνδικαλιστές και Συνδικαλιστικές Ενώσεις να καταγγέλλουν
πως δεν υπάρχει ούτε τηλεδιοίκηση, ούτε σηματοδότηση. Τι θα δήλωνε από εκεί ο Πρωθυπουργός;  Αν μπορείτε να μας δώσετε, ένα περίγραμμα της ομιλίας
του, για τι πράγμα θα μιλούσε.

Και δεύτερον, σας ακούσαμε και εσάς σήμερα και τον Πρωθυπουργό χθες στη δήλωσή του, να μιλάει και να τονίζει το ανθρώπινο λάθος, την ώρα που
ανακοινώνεται μια διακομματική Επιτροπή, η οποία θα εξετάσει τα αίτια. Πως γίνεται να έχουμε, ήδη, «πόρισμα» από εσάς, που μιλάει για ανθρώπινο
λάθος και την ίδια ώρα να περιμένουμε μια Επιτροπή που θα εξετάσει τα αίτια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό, τι αφορά το πρώτο ερώτημά σας, ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη χθες, θα πήγαινε στο κτίριο αυτό, το οποίο πράγματι
είναι ένα κτίριο ελέγχου του συστήματος ηλεκτροδότησης και σήμανσης της γραμμής, που είναι σε λειτουργικότητα από το Πλατύ μέχρι τον Προμαχώνα.
Και ταυτόχρονα στο κτίριο αυτό θα γινόταν η παρουσίαση της χάραξης του Προαστιακού της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που θα συνέδεε τον Προαστιακό με
το Μετρό. Αυτό θα έκανε ο Πρωθυπουργός.

Επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος χώρος, κυρίως, για να γίνει η παρουσίαση της χάραξης του Προαστιακού της Δυτικής Θεσσαλονίκης με
το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Θα μπορούσε να γίνει σε κάποιο άλλο χώρο. Επιλέχθηκε να γίνει σε εκείνο το χώρο.  Τι είναι εκείνος
ο χώρος;  Είναι το Κέντρο ελέγχου του συστήματος, που είναι λειτουργικό στο Πλατύ μέχρι τον Προμαχώνα.

Σε ό, τι αφορά το δεύτερο, νομίζω ότι η ευθύνη, η αμέλεια, το λάθος έχει ομολογηθεί και από τον ίδιο τον σταθμάρχη. Έχει προκύψει
από σειρά στοιχείων ανθρώπων, που έχουν τοποθετηθεί. Όμως το σημαντικό είναι να προχωρήσουμε και παραπέρα, χωρίς αμφιβολία.
Το σημαντικό είναι να δούμε τι άλλα πράγματα θα έπρεπε να ισχύουν, έτσι ώστε, ακόμα και ένα τέτοιου είδους λάθος, να υπήρχαν δυνατότητες
να προφυλαχθούμε με το να μην συμβεί αυτού του είδους η τραγωδία.

Δεν θέλω να προδικάσω ούτε τη Δικαιοσύνη, ούτε οτιδήποτε. Αλλά, νομίζω ότι είμαστε σ’ ένα σημείο, που το
γεγονός ότι αυτό το πράγμα προκλήθηκε από αυτό το λάθος, δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί.

Αν αμφισβητηθεί, πρώτοι είμαστε εμείς εδώ, που θα πούμε ότι κάναμε λάθος.
Πέραν αυτού, προφανώς, υπάρχει ένα ζήτημα τι διαχρονικά θα μπορούσε να είχε γίνει, έτσι ώστε απ’ αυτό το λάθος
να μην φτάναμε σ’ αυτή την τραγωδία, πράγμα που συνδέεται με όσα είπα προηγουμένως και με όσα θα πούμε και το επόμενο διάστημα.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Αναφέρατε πριν, σε μία αποστροφή σας, ότι η Κυβέρνηση δεν έχει να φοβηθεί τίποτα, ελπίζω και κανένας άλλος. Τι ακριβώς εννοείτε με αυτό;

 

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Λέω ότι η αλήθεια σώζει. Η Κυβέρνηση δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από την αλήθεια, ελπίζω και κανένας άλλος. Και επίσης η
Κυβέρνηση δεν έχει καμία διάθεση ούτε πολιτικοποίησης, ούτε κομματικοποίησης, ούτε συγκρίσεων, ούτε συμψηφισμών. Μιλάμε για μια εθνική τραγωδία.
Μιλάμε για απίστευτα πράγματα που συνέβησαν και που βίωσαν άνθρωποι. Και οφείλουμε με ειλικρίνεια να δούμε τί πρέπει να κάνουμε πολύ καλύτερα
απ’ ό,τι έγινε στο παρελθόν, για να μην ξαναζήσουμε τέτοιου είδους πράγματα. Αυτό είναι που απασχολεί την κοινωνία και τον πολίτη.

 

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Έχουμε ακριβή αριθμό των αγνοουμένων ή υπάρχει κάποιο ζήτημα και πού οφείλεται δηλαδή; Υπάρχουν άνθρωποι που αγωνιούν.

 

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εκδίδονται συχνά ανακοινώσεις από την Πολιτική Προστασία. Η τελευταία ενημέρωση που υπήρχε για τους αγνοούμενους,
δηλαδή για ανθρώπους που επικοινώνησαν και δήλωσαν ότι ψάχνουν ανθρώπους τους, ήταν ένας αριθμός που νομίζω ότι ήταν 56, στον οποίο
συμπεριλαμβάνονται -και θέλω να το ξεκαθαρίσω αυτό, νομίζω έχει τονιστεί- και οι σοροί των ανθρώπων που δεν ήταν αναγνωρίσιμες. Γίνεται η
διαδικασία λήψης DNA από τις σορούς, από τους συγγενείς και στη συνέχεια η ταυτοποίηση.

Ο αριθμός, λοιπόν, των ανθρώπων που αναζητούσαν οικείους τους ήταν 56. Έχουμε, μέχρι στιγμής, 46 σορούς
μέχρι πριν από λίγο. Η διαδικασία συνεχίζεται και θα βρίσκεται σε εξέλιξη. Δεν είναι εύκολο να γνωρίζει κανείς με ακρίβεια
για μια σειρά από λόγους. Πρώτα απ’ όλα, δεν ήταν όλα τα
εισιτήρια ονομαστικά.

Γνωρίζετε ότι μόνο τα εισιτήρια που είναι ηλεκτρονικά είναι ονομαστικά. Τα εισιτήρια που κόβονται στο γκισέ δεν είναι ονομαστικά.
Δεύτερον, πάντοτε υπάρχει περίπτωση να ανέβηκαν στο τραίνο κάποιοι άνθρωποι την τελευταία στιγμή ή κάποιοι συγγενείς να λείπουν ή κάποιοι
άνθρωποι να μην είχαν ενημερώσει τους συγγενείς ότι ταξίδευαν. Πάντως, οι αριθμοί στην συγκεκριμένη στιγμή είναι αυτοί.

 

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Είστε σε θέση, έχετε εικόνα να μας πείτε ποια θα είναι ακριβώς η λειτουργία, το πώς δηλαδή θα κινηθεί η Επιτροπή
εμπειρογνωμόνων, με συγκεκριμένα βήματα και σχεδιασμό, ούτως ώστε να βγει ένα γρήγορο αποτέλεσμα για να ξέρουμε και τα ακριβή αίτια της τραγωδίας αυτής;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, δεν είμαι σε θέση να πω κάτι παραπάνω γι’ αυτό σήμερα. Νομίζω τις αμέσως επόμενες μέρες, ίσως και αύριο,
ο Υπουργός, ο κ. Γεραπετρίτης, θα έχει συγκεκριμένα πράγματα να σας πει προς την κατεύθυνση αυτή.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Πρόσθετα σε αυτό που ρώτησε ο συνάδελφος, έχετε κάποια εικόνα, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή, ως προς το
χρονοδιάγραμμα που προσδοκάτε να ολοκληρώσει τις εργασίες της αυτή η ανεξάρτητη Επιτροπή και από τί είδους πρόσωπα θα στελεχωθεί;

 

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι αύριο θα έχουμε ή τις επόμενες μέρες, εν πάση περιπτώσει, πολύ σαφείς κατευθύνσεις και
χρονοδιάγραμμα. Πάντοτε αυτό που επιδιώκουμε είναι να γίνει το συντομότερο δυνατό, με τον πληρέστερο τρόπο, αυτό που πρέπει να γίνει.

 

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ισχύει μια πληροφορία ότι ο γιος του κ. Ντογιάκου είναι μετακλητός υπάλληλος στο Υπουργείο
Μεταφορών και ο κ. Ντογιάκος ανέλαβε την έρευνα για τις συνθήκες του ατυχήματος; Αν ισχύει, εσείς θα μας πείτε με
βεβαιότητα, δεν υπάρχει ένα ουσιαστικό ασυμβίβαστο;

 

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Ντογιάκος, υιός, είναι μετακλητός συνεργάτης από το 2019 του παραιτηθέντος Υπουργού, κ. Κώστα
Καραμανλή. Παραιτούμενος ο Υπουργός, παύει και η μετακλητή σχέση νομίζω. Αλλά εδώ μιλάμε για ένα ζήτημα το οποίο νομίζω
ότι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε πέρα και πάνω από τέτοιου είδους προσεγγίσεις.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μιλάτε για διαχρονικές παθογένειες. Ο κ. Χατζηδάκης, στους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής
σας, είχε κάνει σημαία πως ο ΟΣΕ ήταν η πιο προβληματική επιχείρηση της Ευρώπης. Υλοποίησαν ένα σχέδιο εξυγίανσης
που εξοικονόμησε εκατοντάδες εκατομμύρια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έγινε κερδοφόρα. Πανηγύριζε γι’ αυτό. Μιλάμε για το πρώτο διάστημα
της διακυβέρνησής σας. Σήμερα, τρεισήμισι χρόνια μετά, ο παραιτηθείς Υπουργός, κ. Καραμανλής, μιλούσε για την κατάσταση στην
οποία παραλάβατε τους σιδηροδρόμους. Τι κάνατε εσείς σε αυτά τα 4 χρόνια, έχοντας να διαχειριστείτε το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις εταιρείες του;

 

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αρκετά, αλλά δυστυχώς όχι όλα. Αλλά δεν είναι η ώρα.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα ένα σχόλιό σας, αν είναι δυνατόν, για τα όσα ανέφερε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ.
Τσίπρας νωρίτερα, σε συνάντησή του με τους μηχανοδηγούς. Ο ίδιος υποστήριξε ότι «οι ίδιοι περιέγραφαν το χρονικό μιας
προαναγγελθείσας τραγωδίας», αναφερόμενος προφανώς σε όλες αυτές τις ελλείψεις κ.λπ. και είπε ότι «θα κάνουμε ό,τι μπορούμε και
ό,τι περνάει από το χέρι μας, ώστε να μην μείνει τίποτε και κανένα στο σκοτάδι, καμία ευθύνη να μην κρυφτεί».

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα μείνω σε αυτά που σας είπα προηγουμένως. Η αλήθεια σώζει και με βάση αυτή, θα αντιμετωπίσουμε και την
υπόθεση αυτή το επόμενο διάστημα. Η Κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγο να φοβάται την αλήθεια και ελπίζω το ίδιο να ισχύει για όλους.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Πέρα από αυτήν την ανθρώπινη τραγωδία που ζει όλη η χώρα, υπάρχει και το πολιτικό μέρος της υπόθεσης,
κύριε Εκπρόσωπε, και θα ήθελα να σας ρωτήσω, αν την Κυβέρνηση επηρεάζει στους σχεδιασμούς της για τις εκλογές όλο αυτό
που συνέβη στα Τέμπη, με τον άδικο χαμό των συμπολιτών μας.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βρισκόμαστε εν μέσω τριήμερου πένθους, δεν θα ήθελα να τοποθετηθώ πολιτικά για κανένα άλλο ζήτημα
ευρύτερου ενδιαφέροντος, του χρόνου των εκλογών συμπεριλαμβανομένου.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή, όπως αναφέρατε, βρισκόμαστε εν μέσω τριήμερου πένθους, χθες είχαμε μία αυθόρμητη
διαμαρτυρία, κόσμο που θρηνούσε ουσιαστικά έξω από τα γραφεία της HELLENIC TRAIN, στην οποία επιτέθηκε η Αστυνομία
με χημικά και βία και την ίδια ώρα μέσα στη Βουλή είχαμε τον κ. Σκρέκα να καταθέτει ένα πολυνομοσχέδιο 350 σελίδων. Πώς εννοείτε το τριήμερο πένθος;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πενθώντας τους ανθρώπους που χάθηκαν. Με ειλικρίνεια και με ενσυναίσθηση. Δεν ξέρω το συγκεκριμένο
περιστατικό που μου λέτε με την παρέμβαση της Αστυνομίας, οπότε δεν μπορώ να τοποθετηθώ, αλλά νομίζω ότι ουδείς δικαιούται,
και δεν αξίζει τον κόπο, να αμφισβητεί τις ειλικρινείς προθέσεις πένθους κανενός. Χάθηκαν 50 άνθρωποι, 46 επιβεβαιωμένοι, ο φόβος
είναι ότι θα πάει παραπάνω, υπάρχουν οικογένειες που χάθηκαν τα πάντα. Ας τα αφήσουμε λίγο στην άκρη αυτά, τώρα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ρωτώ γιατί, από τη μία υπήρξε κόσμος που θρηνούσε έξω από τα γραφεία της HELLENIC TRAIN και
διώχθηκε από την Αστυνομία και από την άλλη, όσον αφορά τις λειτουργίες της Βουλής, θα περίμενε κανείς να μην προχωρούν αυτό το διάστημα.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας απάντησα.

Skip to content