Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου
Το 2023 δεν θυμίζει σε τίποτα την κατάσταση του 2019
Δύο εικόνες παρουσιάζουν τη χαοτική διαφορά ανάμεσα στο σήμερα, το 2023, και την περίοδο που κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ, το 2015-2019.
-Η πρώτη, από την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δείχνει τον επικεφαλής του Eurogroup να έρχεται στην Αθήνα, να συγκρούεται με τον τότε Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομικών και να προειδοποιεί για τις περιπέτειες που επιφυλάσσει στη χώρα μας η συνέχιση της πολιτικής των πειραματισμών της τότε Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Και αμέσως μετά να επιβεβαιώνεται με το τρίτο, αχρείαστο και δυσβάσταχτο μνημόνιο.
-Η δεύτερη εικόνα έρχεται από την προχθεσινή εκδήλωση του Υπουργείου Οικονομικών στην οποία μίλησε ο Πρόεδρος του Eurogroup. Εκεί που εξήρε την προσπάθεια της Κυβέρνησης τονίζοντας ότι πρέπει να είναι περήφανη για τις υπηρεσίες που έχει προσφέρει στον ελληνικό λαό, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει σήμερα από τα υψηλότερα επίπεδα στην ανάπτυξη και από τα χαμηλότερα στον πληθωρισμό, επισημαίνοντας και εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η χώρα μας θα κατακτήσει σύντομα την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα. Και ότι αυτό θα συμβεί γιατί -όπως είπε- η δουλειά της Κυβέρνησης έχει φέρει την Πατρίδα μας έως αυτό το σημείο.
Το 2023 δεν θυμίζει σε τίποτα την υπερχρεωμένη χώρα της μνημονιακής περιόδου στο διάστημα 2015-2019, δεν θυμίζει σε τίποτα τη χώρα όπου έκλεισαν οι τράπεζες, τη χώρα με τα capital controls, την αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, τις περικοπές των μισθών και των συντάξεων, τη χώρα που εμφάνιζε μηδενική ανάπτυξη, αλλά και χαμηλή διεθνή αξιοπιστία.
Μέσα σε αυτά τα τέσσερα χρόνια, η εθνική οικονομία αναβαθμίστηκε 12 φορές και εφόσον από τις εκλογές προκύψει μια σταθερή και ισχυρή Κυβέρνηση, η χώρα μας -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- θα ανακτήσει εντός του 2023 την επενδυτική βαθμίδα.
Μέσα σε τέσσερα χρόνια έχουμε εκτινάξει την παραγωγικότητα, τις επενδύσεις, τις εξαγωγές. Το εθνικό προϊόν επανέρχεται φέτος στα επίπεδα του 2010, ενώ το 2022 μας βρίσκει με τη δεύτερη υψηλότερη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη. Όλα αυτά, όλη αυτή η πρόοδος που έχουμε πετύχει, το κεκτημένο της ανάπτυξης, το μετατρέπουμε άμεσα σε κοινωνικό κεκτημένο για τους πολίτες, για όλους, μειώνοντας τους φόρους, αυξάνοντας τους μισθούς, ενισχύοντας τους πιο αδύναμους.
«Καλάθι του Νοικοκυριού»
Μπήκε από χθες, Τετάρτη, σε εφαρμογή το «Καλάθι του Πάσχα» που περιλαμβάνει μια σειρά από καινούρια αγαθά. Εκτιμάται ότι, παρά την αρχική ανησυχία για μεγάλη αύξηση στα προϊόντα που αφορούν στην κατανάλωση των ημερών του Πάσχα, όσα μπαίνουν στο «Καλάθι» θα βοηθήσουν έτσι ώστε οι τιμές να διατηρηθούν στα περσινά επίπεδα. Παράλληλα συνεχίζονται, μέχρι το Μεγάλο Σάββατο, το «Καλάθι της Σαρακοστής» με νηστίσιμα προϊόντα, καθώς και το «Καλάθι των Νονών» με παιχνίδια και λαμπάδες. Και όλα αυτά, επιπλέον του αρχικού «Καλαθιού» που διανύει ήδη την 23η εβδομάδα εφαρμογής, με θετικά αποτελέσματα για τους καταναλωτές.
Με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων χθες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στο 89,95% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», οι τιμές μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές, ενώ η μέση τιμή έχει μείωση 1,5% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα (ήταν στα 127,22 ευρώ και διαμορφώθηκε στα 125,31 ευρώ). Ειδικότερα, στο σύνολο 1.134 προϊόντων στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα: στα 78 (6,88%), η τιμή μειώθηκε, στα 942 (83,97%) στη συντριπτική πλειονότητα, η τιμή παρέμεινε σταθερή και σε 114 (10,05%), η τιμή αυξήθηκε.
Οι πολιτικές μας για την αντιμετώπιση της ακρίβειας συνεχίζονται, είναι πολιτικές αποτελεσματικές, που ανακουφίζουν στο μέτρο του δυνατού την πίεση από τη διεθνή αύξηση των τιμών, πίεση που αισθάνονται σε όλο τους τον οικονομικό βίο τα νοικοκυριά. Με σχέδιο, με ανυποχώρητη πολιτική βούληση, αλλά και με συγκεκριμένες πράξεις συνεχίζουμε και τα καταφέρνουμε και στο πεδίο αυτό, όπως τα καταφέραμε στο πεδίο της μείωσης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος στα σπίτια, να πετύχουμε σημαντικά αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας.
Για το ιδιωτικό χρέος
Ο κ. Τσίπρας με τις υποσχέσεις που μοίρασε για το ιδιωτικό χρέος άρχισε να λανσάρει και πάλι το σύνθημα «χαρίζω σπίτια, χαρίζω οικόπεδα». Επαναλαμβάνει ουσιαστικά όσα έλεγε και το 2014, όταν τελικά, το διάστημα 2015-2019, έκανε ακριβώς τα αντίθετα. Προτείνει ανεδαφικές λύσεις που δεν έχουν καμία σχέση με τη πραγματικότητα και εμπαίζει την κοινωνία για ένα ζήτημα ιδιαιτέρως σοβαρό. Όπως, όταν έταζε την περιβόητη «σεισάχθεια» και τελικά ο κ. Τσίπρας από νέος Σόλωνας κατέληξε να γίνει ο μεγαλύτερος φορομπήχτης στην ιστορία του Ελληνισμού.
Τρεις βασικές παρατηρήσεις σε σχέση με την προσπάθεια του να παίξει με την αγωνία των πολιτών, σε σχέση με τις δανειακές τους υποχρεώσεις.
- Τον κ. Τσίπρα, ό,τι κι αν λέει, δεν μπορεί να τον πιστέψει κανείς. Τα έχει ξαναπεί με άλλα λόγια, αλλά με τον ίδιο στόμφο. Κι έχει κάνει ακριβώς τα αντίθετα. Η αξιοπιστία του είναι ανύπαρκτη, εξαιτίας τόσο της κυβερνητικής του θητείας, όσο όμως και από το γεγονός ότι στηρίζει την τωρινή του προεκλογική προσπάθεια στα ψέματα και τα fake news. Η «σεισάχθεια» που υποσχόταν όλοι ξέρουν ότι ήταν κούφια λόγια, αφού παρέδωσε τα «κόκκινα δάνεια» στο 43,5%, περίπου δηλαδή στο ποσοστό που τα παρέλαβε. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, οι Έλληνες θυμούνται πως η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η Κυβέρνηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, των αυτεπάγγελτων διώξεων, της θεσμοθέτησης των servicers, της άρσης προστασίας της πρώτης κατοικίας, της υπερφορολόγησης των πολιτών και των φοροαπαλλαγών για τα funds.
- Όσα υπόσχεται σήμερα, είναι παντελώς αντιφατικά και ανεφάρμοστα. Πρώτα πρώτα, ούτε ο ίδιος δεν τα εφάρμοσε, όταν κυβέρνησε. Και φυσικά ενώ με τις προτάσεις του διαλύει κάθε κουλτούρα πληρωμών και θέτει σε κίνδυνο για μια ακόμη φορά τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, ουσιαστικά δεν προσφέρει διέξοδο στους δανειολήπτες, ιδιαίτερα στους πιο ευάλωτους, αφού τους διατηρεί σε διαρκή ομηρία, κατά την διάρκεια της οποίας θα επιβαρύνονται με τόκους και θα υπάρχει αβέβαιη κατάληξη.
-Υπόσχεται «κουρέματα» οφειλών σε στρατηγικούς κακοπληρωτές, γεγονός που θα επιβαρύνει για ακόμη περισσότερο τον συνεπή φορολογούμενο.
-Υποχρεώνει «δήθεν» τις τράπεζες να συμμετέχουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, αλλά ταυτόχρονα ωθεί και πάλι τους οφειλέτες να προσφύγουν στα δικαστήρια για να πάρουν προσωρινή «περίοδο χάριτος».
-Υπόσχεται αναστολή πλειστηριασμών, ποιος; Ο άνθρωπος που στη διάρκεια που κυβερνούσε έγιναν 30.000 πλειστηριασμοί. Πρόσφατα, μάλιστα, ο κ. Τσίπρας, σε τηλεοπτική του συνέντευξη, είχε πει ότι «δεν είναι και πολλοί 25 χιλ. πλειστηριασμοί».
-Υπόσχεται αποπληρωμή δανείων με πολύ μικρές μηνιαίες δόσεις, που προκύπτουν από κάποιον ακαταλαβίστικο μαθηματικό τύπο, αποκρύπτοντας ότι με τον τρόπο αυτό θα επιβαρύνονται οι οφειλέτες με πολλούς και υψηλούς τόκους και επίσης θα αναγκάζονται να βάζουν εγγυητές τα παιδιά τους για τα δάνεια που πήραν. Ψεύδεται, όταν υπόσχεται αναδρομικότητα σε ρυθμίσεις για δάνεια σε ελβετικό φράγκο, γιατί γνωρίζει ότι υπάρχουν ευρωπαϊκές οδηγίες και κανόνες, που δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους κινήσεις.
- Απέναντι στο εμπόριο ελπίδας, η Κυβέρνηση απαντά με τις πολιτικές της, απαντά με τα αποτελέσματα του σήμερα. Σήμερα, με διμερείς ρυθμίσεις, έχει ρυθμιστεί χρέος της τάξεως των 68 δισ. ευρώ, ενώ στο χθες του κ. Τσίπρα μόλις 5,6 δισ. ευρώ. Σήμερα το Κράτος επιδοτεί μέχρι 220 ευρώ τη δόση δανειοληπτών πρώτης κατοικίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά, όποιος μπαίνει στο πρόγραμμα απαλλάσσεται από μέτρα προσωρινής εκτέλεσης, αναστέλλονται έτσι οι κίνδυνοι των πλειστηριασμών, ενώ στο παρελθόν οι δανειολήπτες ήταν σε διαρκή ομηρία με το πρόβλημά τους απλώς να κρύβεται κάτω από το χαλί.
Σήμερα προσφέρεται μια βεντάλια πολιτικών ενίσχυσης της νέας γενιάς για την απόκτηση στέγης με άτοκα ή με χαμηλότοκα δάνεια, ενώ στο χθες του κ. Τσίπρα περίσσευαν τα μεγάλα λόγια και ψευδαισθήσεις για τους νέους ανθρώπους.
Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη πιο σημαντικό, σε ό,τι αφορά το ζήτημα των δανειακών υποχρεώσεων των πολιτών προς τις τράπεζες, αλλά και τους servicers, αξίζει τον κόπο να επιχειρήσουμε μια καταγραφή της κατάστασης. Τι ισχύει σήμερα, ποιο είναι το ύψος τους, σε σχέση με αυτό παραλάβαμε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Αξίζει τον κόπο να επιχειρήσουμε αυτήν την καταγραφή πάνω σε πραγματικά μεγέθη.
Το Δεκέμβριο του 2018 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τράπεζες και servicers ήταν της τάξεως των 110 δισ. ευρώ / 52% συνόλου ιδιωτικού χρέους προς χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Από αυτά προς τράπεζες ήταν 82 δισ. ευρώ / 45% χαρτοφυλακίου τους.
Ενήμερα δάνεια ήταν 102 δισ. ευρώ.
Το Δεκέμβριο του 2022 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τράπεζες και servicers ήταν 83 δισ. ευρώ.
Από αυτά προς τράπεζες 13 δισ. ευρώ / 9% χαρτοφυλακίου τους.
Σήμερα τα ενήμερα δάνεια είναι της τάξεως των 149 δισ. ευρώ.
Απέναντι στις βαρύγδουπες, αλλά ανεύθυνες και εντελώς ατεκμηρίωτες διαπιστώσεις, αυτή είναι η αλήθεια.
Τα τελευταία 4 χρόνια το ιδιωτικό χρέος, αλλά και η θέση των δανειοληπτών στο χρηματοπιστωτικό σύστημα βελτιώθηκαν τόσο ποιοτικά, όσο και ποσοτικά.
Είχαμε μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε τράπεζες και servicers κατά 27 δισ. ευρώ.
Είχαμε αύξηση δανεισμού κατά 20 δισ. ευρώ.
Είχαμε αύξηση ενήμερων δανείων κατά 47 δισ. ευρώ.
Βελτίωση έκθεσης τραπεζικού συστήματος σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια από 45% σε 9%.
Όλα αυτά δεν συνέβησαν στην τύχη. Έγιναν γιατί υπήρχε μια βεντάλια πολιτικών για το ιδιωτικό χρέος, που έδινε ουσιαστικές διεξόδους και αποτελεσματική προστασία, κυρίως στους πιο ευάλωτους. Και φυσικά έγιναν γιατί δίπλα σε αυτό υπήρξε μια πολιτική που παρά τον τυφώνα των κρίσεων που περάσαμε τα τέσσερα αυτά χρόνια, στήριξε την κοινωνία και ενίσχυσε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους τα εισοδήματα των πολιτών.
36.000 διαδραστικοί πίνακες ξεκίνησαν να παραδίδονται στα σχολεία
Οι πρώτοι από τους 36.000 και πλέον διαδραστικούς πίνακες ξεκίνησαν να παραδίδονται σε αίθουσες σχολείων όλης της χώρας από σήμερα, με τα πρώτα να εγκαθίστανται σε δημοτικό σχολείο στους Αγίους Αναργύρους Αττικής, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως, και της Υφυπουργού, Ζέττας Μακρή.
Η «Προμήθεια και εγκατάσταση διαδραστικών συστημάτων μάθησης» εντάσσεται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με στόχο την υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της παιδείας, της εκπαίδευσης στη χώρα μας και αφορά σε προμήθεια περισσότερων από 36.000 διαδραστικών συστημάτων μάθησης,τα οποία θα εγκατασταθούν σε κάθε τμήμα Λυκείου, Γυμνασίου και Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, σε όλα τα σχολεία της χώρας. Η επένδυση αξιοποιεί κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU, με στόχο την υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης. Παρεμπιπτόντως, πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη του πόσο αβάσιμες και αστείες είναι οι απόψεις όλων εκείνων που υποστηρίζουν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι για τους λίγους ή έχει ταξικό πρόσημο.
Την παράδοση και εγκατάσταση του διαδραστικού εξοπλισμού συμπληρώνει έργο στοχευμένης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών μας, έργο δημιουργίας ψηφιακού – διαδραστικού εκπαιδευτικού περιεχομένου, και έργο υποστήριξης -helpdesk- για την συνεχή και αποτελεσματική υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η νέα αυτή δράση περιλαμβάνεται στο ευρύτερο, συνεκτικό πρόγραμμα που έχει καταρτίσει και υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας, με στόχο την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Η δράση αυτή περιλαμβάνει σειρά πρωτοβουλιών, όπως για παράδειγμα η παράδοση 177.000 σετ ρομποτικής σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, δράση η οποία ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα.
ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει να επιδείξει ένα θετικό έργο και τα κακά πεπραγμένα του στο διάστημα που κυβέρνησε, η κακή Ελλάδα που πασχίσαμε να αφήσουμε πίσω, τον ακολουθούν, οδηγείται σε μια καταστροφική για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας προεκλογική εκστρατεία. Παλεύει με ψέματα και κατασκευασμένα γεγονότα να επιβάλλει μια ατζέντα τοξικότητας, που θεωρεί ότι εξυπηρετεί τον αγώνα του ενάντια στην Κυβέρνηση. Έναν αγώνα απόλυτα καταστροφικό και καθόλου δημιουργικό. Αδιαφορεί πλήρως για τα ουσιαστικά προβλήματα, για όσα πραγματικά ενδιαφέρουν την κοινωνία και τους πολίτες και προσπαθεί να τους πείσει να ασχοληθούν με δήθεν «σκάνδαλα» και με ανυπόστατους ισχυρισμούς. Γραμμή, στίγμα και της προεκλογικής του τακτικής είναι ο πολακισμός του ΣΥΡΙΖΑ, που είναι δηλητήριο για τη Δημοκρατία μας.
Η Νέα Δημοκρατία στα ψέματα και τις συκοφαντίες του ΣΥΡΙΖΑ απαντά με μετρήσιμο έργο, με παραγωγή πολιτικών λύσεων που σέβονται τα σοβαρά κοινωνικά ζητήματα και διευκολύνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Θέλουμε και προσπαθούμε και θα επιμείνουμε σε αυτό, ο πολιτικός αγώνας να είναι καθαυτό πολιτικός. Η Κυβέρνησή μας έχει παραγάγει πλούσιο έργο, ευρύ έργο, μέσα σε ένα ομολογουμένως δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον. Έργο για το οποίο θέλουμε να μιλήσουμε, να το εξηγήσουμε, να το υπερασπιστούμε, και φυσικά να κριθούμε για αυτό.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μιλάει με έργα και πράξεις. Μιλάμε στην κοινωνία στον ενεστώτα, στο παρόν, στο σήμερα κι όχι με υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, όπως κάνουν οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Στα ψέματα θα απαντάμε με γεγονότα και στα μεγάλα ανέξοδα λόγια με μετρήσιμες πράξεις.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες είδαμε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών μια φωτογραφική διάταξη, που απειλούσε ευθέως τους επικεφαλής των δύο ανεξάρτητων Αρχών, της ΑΔΑΕ και της ΑΠΔΠΧ, τον κ. Ράμμο και τον κ. Μενουδάκο, όπως και τα μέλη τους, με απειλή διώξεων ουσιαστικά. Δεν υπήρχε ούτε και στην διαβούλευση. Γιατί βρέθηκε μια τέτοια διάταξη στο νομοσχέδιο, πού στοχεύει και ποιος την υπογράφει;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Να μου επιτρέψετε να διαβάσω και αυτό αποτελεί και απάντηση στο ερώτημά σας. Άρθρο 15, παράγραφος 1 του Ν. 4618/2019, προστέθηκε η παράγραφος 9 στο Άρθρο 10 του Ν. 4001/2011. Το 2019, λοιπόν, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ νομοθετώντας για ανεξάρτητες Αρχές, μία από αυτές ήταν η ΡΑΕ, η επόμενη είναι η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, νομοθετεί το εξής. Το διαβάζω μέσα από το νομοσχέδιο, είναι νόμος του Κράτους και θα διακρίνετε ομοιότητες με αυτό που αναφέρεστε. Διαβάζω κατά λέξη: «Τα μέλη της Ολομέλειας και το προσωπικό της γραμματείας της ΡΑΕ, με οποιαδήποτε έννομη σχέση, δεν υπέχουν αστική και ποινική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις, για αιτιολογημένη γνώμη, εισήγηση ή πρόταση που διατύπωσαν ή απόφαση που έλαβαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους» -εδώ είναι το ενδιαφέρον- «εκτός αν ενήργησαν με δόλο ή σε περίπτωση παραβίασης του απορρήτου των πληροφοριών και στοιχείων που περιήλθαν στη σφαίρα γνώσης τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και τα σχετικώς καθοριζόμενα στον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΕ». Ακριβώς το ίδιο έχει να κάνει και με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Αυτό, λοιπόν, που είχε νομοθετήσει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για δύο ανεξάρτητες Αρχές, για τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και για την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, η Κυβέρνηση μετέφερε σε όλες τις υπόλοιπες ανεξάρτητες Αρχές, για να θωρακίσει ακόμη περισσότερο τα μέλη τους, την ανεξαρτησία τους στην ουσία, από τις ποινικές διώξεις, από τις μηνύσεις, από τις αγωγές που τρίτοι θα ασκούσαν εις βάρος τους στην περίπτωση που έκαναν τη δουλειά τους, όπως την κάνουν. Δηλαδή, την ασυλία που είχε εξασφαλίσει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για δύο ανεξάρτητες Αρχές, την επεκτείνει η Κυβέρνηση σε όλες τις υπόλοιπες. Αυτό ακριβώς κάναμε και τίποτα παραπάνω. Παρ’ όλα αυτά, αν έχει δημιουργηθεί τώρα, στην περίοδο που βρισκόμαστε, η οποιαδήποτε υπόνοια ότι θέλουμε να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο ή να στοχοποιήσουμε κάποιον από τους λειτουργούς των ανεξάρτητων Αρχών, το συγκεκριμένο αποσύρθηκε. Είναι κατά λέξη αυτό που είχε ψηφίσει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για δύο άλλες ανεξάρτητες Αρχές.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγγνώμη. Καταλαβαίνετε ότι εκτός από την περίοδο που είναι προεκλογική, έχει να κάνει και μια ανοιχτή διερεύνηση ενός διπλού σκανδάλου παρακολουθήσεων και υποκλοπών. Θεωρείτε την κριτική άστοχη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εντελώς, εντελώς. Εντελώς άστοχη. Είναι παρανοϊκό και παράλογο αυτοί που νομοθετούν ένα πράγμα για δύο ανεξάρτητες Αρχές, όταν επεκτείνεται σε όλες τις υπόλοιπες να βλέπουν φαντάσματα. Διάβασα από μέσα, ακριβώς για να μην υπάρχει οποιαδήποτε υποψία αλλοίωσης. Ακριβώς, κατά λέξη. Και είναι χρήσιμη και η ερώτηση και όλη η συζήτηση για να καταλάβει ο κόσμος τι Αντιπολίτευση έχουμε και τι κριτική δέχεται αυτή η Κυβέρνηση. Όταν επεκτείνουμε και σε άλλες Αρχές αυτά που νομοθετούν οι ίδιοι, κυνηγάνε μάγισσες και φαντάσματα. Ο κόσμος κρίνει.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Φτάνουμε κοντά στη Μεγάλη Εβδομάδα και θέλω να ρωτήσω, γιατί υπάρχει και η σχετική περιρρέουσα ατμόσφαιρα, εάν θα ανακοινώσετε σήμερα το σύνολο των γαλάζιων υποψηφιοτήτων.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι ζήτημα λίγων ημερών, σήμερα-αύριο. Πάντως, είναι ζήτημα λίγων ημερών.
ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Να πιαστώ λίγο από το τελευταίο στην εισαγωγική σας τοποθέτηση για το κλίμα που δημιουργείται τώρα προεκλογικά. Από την Αξιωματική Αντιπολίτευση σας εγκαλούν για λάσπη και fake news αυτή την προεκλογική περίοδο και χθες, σε συνέντευξή της η Εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, διατύπωσε την άποψη ότι μια ενδεχόμενη ήττα του ΣΥΡΙΖΑ θα οφείλεται -διαβάζω- «στη συστηματική δουλειά προπαγάνδας και για να φοβηθεί και να παραπλανηθεί ο κόσμος», φέρνοντας στον αντίποδα, μάλιστα, το πρόγραμμα του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Τι απαντάτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, η θέση αυτή σημαίνει ότι στο ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβάνονται την ελληνική κοινωνία, τους Έλληνες πολίτες, ως πολίτες μειωμένης αντίληψης. Τους πολίτες, δηλαδή, που δεν καταλαβαίνουν. Στον ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι η ελληνική κοινωνία και οι Έλληνες πολίτες είναι χαζοί, είναι ανόητοι, είναι μειωμένης αντίληψης και κάποιος μπορεί να τους κοροϊδέψει. Αυτό καταλαβαίνω. Θεωρούν, δηλαδή, ότι οι Έλληνες πολίτες δεν ξέρουν ότι, για παράδειγμα, πληρώνουν 35% λιγότερο ΕΝΦΙΑ. Οι συνταξιούχοι δεν γνωρίζουν ότι πήραν 7,75% αύξηση. Όσοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό δεν ξέρουν ότι έχουν 20% παραπάνω μισθό από το 2019. Η ελληνική κοινωνία δεν γνωρίζει ότι τα σύνορα στην Πατρίδα μας φυλάσσονται και η χώρα δεν είναι ξέφραγο αμπέλι για να έχουμε το χάος το μεταναστευτικό που είχαμε το προηγούμενο διάστημα.
Εμείς, λοιπόν, δεν θεωρούμε ότι οι Έλληνες πολίτες είναι μειωμένης αντίληψης. Επίσης, όταν μιλούν για προπαγάνδα και fake news οι άνθρωποι που μιλούσαν για «πανδημία Μητσοτάκη», που έλεγαν ότι «ξεσκαρτάρουμε εμβόλια», που ισχυρίζονταν ότι τα χρήματα που βλέπει στον λογαριασμό της ηλεκτρικής ενέργειας στο σπίτι του, αυτός που τον παραλαμβάνει και βλέπει την έκπτωση, δεν πηγαίνουν για να ρίξουν τον δικό του λογαριασμό, αλλά στην ουσία ενισχύουν τους παραγωγούς και τους παρόχους και την αισχροκέρδεια. Όταν μιλούν για προπαγάνδα και για fake news εκείνοι που υιοθετούν τα περί δήθεν νεκρού παιδιού στον Έβρο και που σπεύδουν να υιοθετήσουν και να προωθήσουν, ακόμη περισσότερο, την κατασυκοφάντηση των Αρχών ασφαλείας, του Λιμενικού Σώματος που σώζει ζωές στο Αιγαίο, υποστηρίζοντας ότι δήθεν βάζουν ανθρώπους σε βάρκες και τους πνίγουν, τι ακριβώς εννοούν; Εδώ συμβαίνει το εξής: Δεν χρειάζεται καμία προπαγάνδα για να καταλάβει ο ελληνικός λαός τι προτάσεις διακυβέρνησης έχει απέναντί του. Για τον κ. Τσίπρα μιλά, αφενός η περίοδος της διακυβέρνησής του με τα ψέματα και τα αντίθετα που έκανε από αυτά που υποσχέθηκε, η καταστροφική διακυβέρνηση της περιόδου 2015-2019 και αφετέρου το γεγονός ότι σήμερα παραμένουν ίδιοι και απαράλλαχτοι. Ποια ακριβώς είναι τα νέα πρόσωπα που κομίζουν έναν διαφορετικό προσανατολισμό στον προγραμματικό λόγο, στον πολιτικό λόγο, στο ύφος εκφοράς του λόγου στο ΣΥΡΙΖΑ σε βασικά, σε θεμελιώδη ζητήματα για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας, για την οικονομία, για την παιδεία, για τη διεθνή θέση της χώρας, για το προσφυγικό και το μεταναστευτικό; Ποιες είναι οι διαφορές σε πρόσωπα και πολιτικές σε σχέση με το 2015-2019; Ποια είναι η αυτοκριτική που θα αναδείξει τι έκαναν λάθος και δεν θα το έκαναν προς την ίδια κατεύθυνση; Αντιθέτως, έχει επανέλθει ισχυρότερη η δόση του «πολακισμού» στον πολιτικό λόγο του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά από αυτά τα θεατρινίστικα τζαρτζαρίσματα από τα οποία βγήκε νικητής ο κ. Πολάκης, ενισχύεται η παρουσία του, λόγω και έργω και προσελκύει και υποψηφιότητες αυτής της λογικής και αυτής της φιλοσοφίας. Το είπα και προηγουμένως. Για μας τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Επειδή, στο πεδίο της πραγματικότητας, στο πεδίο της αληθινής ζωής, η σύγκριση συντρίβει το ΣΥΡΙΖΑ, επιδιώκει η σύγκριση αυτή να γίνει σε ένα εικονικό πολιτικό σύμπαν, χτισμένο στα ψέματα. Η πραγματικότητα, όμως, είναι αμάχητη. Και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα αποφύγει τη σύγκριση και την κρίση στα πεπραγμένα της πολιτικής και στην προοπτική που δίνουμε για την επόμενη μέρα του τόπου.
ΚΩΝ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Αποζημιώσεις σε 15 εργαζόμενες υπαλλήλους γραφείου και μέλη που υποχρεώθηκαν να εργάζονταν με καθεστώς αδήλωτης εργασίας από το 2009 και απολύθηκαν άτυπα και παράνομα από το 2016, όταν διεκδίκησαν την πληρωμή των δεδουλευμένων τους, υποχρεούται να καταβάλλει η Νέα Δημοκρατία μετά από τελεσίδικη απόφαση του Εφετείου της Αθήνας που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας. Οι εργαζόμενες πληρώνονταν «μαύρα», καθώς δεν τους καταβάλλονταν ούτε εργοδοτικές εισφορές, με το ελάχιστο ποσό των 250 ευρώ για εργασία που ξεπερνούσε τις 9 ώρες. Επειδή ο κ. Μητσοτάκης προτάσσει τους καλύτερους μισθούς σε περίπτωση νέας κυβερνητικής τετραετίας της Νέας Δημοκρατίας, υπάρχουν ευθύνες εντός του κόμματος για αυτή την εικόνα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, δεν υπάρχουν εργαζόμενοι που να πληρώνονται με «μαύρα» στη Νέα Δημοκρατία. Οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης είναι αποφάσεις που θα γίνουν σεβαστές. Δεν το ξέρω το θέμα σε βάθος. Μπορείτε να απευθυνθείτε και στη Νέα Δημοκρατία, στη Γενική της Διεύθυνση, για αναλυτικότερες πληροφορίες. Διάβασα το ρεπορτάζ. Προφανώς, οι αποφάσεις των δικαστηρίων θα γίνουν σεβαστές. Άλλο αυτό το ζήτημα και άλλο το ζήτημα ότι υπήρχαν αδήλωτοι εργαζόμενοι ή που δούλευαν με «μαύρα». Στη Νέα Δημοκρατία. δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας για τους μισθούς. Δεν υπόσχεται η Νέα Δημοκρατία απλώς καλύτερους μισθούς. Έκανε πράξη τους καλύτερους μισθούς, κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας. Ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 20% σε σχέση με το 2019. Οι αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα είναι αυξημένες κατά 12,5% περίπου, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και την ΕΡΓΑΝΗ. Όποιος ανατρέξει εκεί, μπορεί να το δει. Και τα εισοδήματα των πολιτών έχουν ενισχυθεί και με άλλους τρόπους από τις μειώσεις σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Και ναι, το μεγάλο στοίχημα της επόμενης τετραετίας, η βασική μας προτεραιότητα, όπως πολλές φορές έχουμε πει, είναι η αύξηση των μισθών και στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι η σύγκλιση των αποδοχών και των εισοδημάτων του Έλληνα ακόμη περισσότερο με το μέσο όρο της Ευρώπης. Αυτή τη σύγκλιση θα πετύχουμε στο τέλος της δεύτερης τετραετίας μας. Ο Πρωθυπουργός που μείωσε τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές, έχει όλη την αξιοπιστία, την τεχνογνωσία και τα εχέγγυα να είναι ο Πρωθυπουργός που θα αυξήσει τους μισθούς και τα εισοδήματα στην ελληνική κοινωνία.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εσχάτως παρακολουθούμε μια διαδικασία εναλλαγής στην ηγεσία του κόμματος Κασιδιάρη. Και επειδή έχει γίνει πολύς λόγος και για την τροπολογία που κατέθεσε προ εβδομάδων η Κυβέρνηση, για το κατά πόσον, τελικώς, ο Άρειος Πάγος θ’ αποφανθεί για το μπλοκάρισμα ή μη της καθόδου του συγκεκριμένου κόμματος στις εκλογές, θέλω να ρωτήσω, κατά πόσον υπάρχει η βούληση από την Κυβέρνηση ή και νομικό-συνταγματικό περιθώριο να υπάρξει επιπρόσθετη παρέμβαση.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει επαρκές θεσμικό πλαίσιο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στον Άρειο Πάγο να απαγορεύσει σε εγκληματικές οργανώσεις, ακόμα και αν αυτές χρησιμοποιήσουν το οποιοδήποτε τρικ και επιστρατεύσουν πρώην δικαστικούς, που αποφασίζουν να γίνουν επικεφαλής οργανώσεως με στελέχη μαχαιροβγάλτες, να κατέβουν στην εκλογική διαδικασία. Υπάρχει θεσμικό πλαίσιο, η Ελληνική Δικαιοσύνη είμαι σίγουρος ότι θ’ αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Αν τεχνικά χρειάζεται να γίνουν οι οποιεσδήποτε προσθήκες, εδώ είμαστε να το δούμε, αλλά εν πάση περιπτώσει, υπάρχει σαφές θεσμικό πλαίσιο, που δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το ποιες είναι οι πραγματικές προθέσεις και η πραγματική ηγεσία κομμάτων που προσπαθούν να ξεγελάσουν και τη Δικαιοσύνη και την κοινωνία. Νομίζω ότι κανείς δεν είναι αφελής και κανείς δεν θα ξεγελαστεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Τρίτη δημοσιεύθηκε πως παρενέβη ο Ευρωπαίος Εισαγγελέας, για την υπόθεση του predator και διερευνά τη εξαγωγή του από την ελληνική Κυβέρνηση. Σας έχουν ενοχλήσει στην ελληνική Κυβέρνηση; Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω να μας έχουν ενοχλήσει. Φαντάζομαι θα κάνει την έρευνά του ο Εισαγγελέας, η οποία είναι καλοδεχούμενη.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ρωτώ, επειδή από τις αποκαλύψεις, ο άνθρωπος στο Υπουργείο Εξωτερικών που φέρεται να υπέγραψε τις εξαγωγές είναι σήμερα επικεφαλής της προεκλογικής εκστρατείας της Νέας Δημοκρατίας. Σας έχει ενημερώσει αυτός, εάν έχει κάποια ενόχληση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είναι επικεφαλής της προεκλογικής εκστρατείας της Νέας Δημοκρατίας, είναι στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας σε διοικητική θέση. Σας είπα και πάλι, κάθε έρευνα της Δικαιοσύνης από τη χώρα θα αντιμετωπίζεται, όπως πρέπει να αντιμετωπίζεται. Με σεβασμό στην ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, Ελληνικής ή Ευρωπαϊκής. Δεν υπάρχει κάτι παραπάνω σε αυτό.
Σας ευχαριστώ.